ارزیابی بالینی هر بیمار برای تجویز آسپرین در پیشگیری اولیه

17فوریه 2020 - جدیدترین دستورالعملهای بالینی مربوط به پیشگیری اولیه، مصرف آسپیرین را برای افراد 40 تا 70 سال که در معرض خطر ابتلا به اولین رویداد قلبی عروقی قرار دارند، توصیه می کنند. در این دستورالعملها برای افراد بالای 70 سال تجویز آسپیرین توصیه نمی شود. درحالیکه افراد بالای 70 سال هنوز هم نسبت به افراد زیر 70 سال، در معرض خطرات بالاتری برای حوادث قلبی عروقی قرار دارند. نتایج اخیر سه کارآزمایی تصادفی در مقیاس بزرگ بر روی آسپیرین در افرادی که در معرض ریسک بالایی برای حوادث قلبی عروقی بودند، سردرگمی بیشتری را در این مورد بوجود آورد، نتایج یکی از آنها قابل توجه بود، اما دو مورد دیگر، احتمالاً به دلیل پایبندی و پیگیری ضعیف، معنی دار نبود. در نتیجه، ارائه دهندگان مراقبت های بهداشتی را به طور قابل ملاحظه ای درمورد اینکه آیا آسپرین را برای پیشگیری اولیه از سکته های قلبی یا سکته مغزی تجویز می کنند یا خیر، سردرگم نموده است.

در تفسیر آنلاینی که همراه این مقاله قبل از چاپ در American Journal of Medicine منتشر شد، محققان کالج پزشکی اشمیت در دانشگاه فلوریدا و همکارانشان از دانشکده پزشکی و بهداشت عمومی دانشگاه ویسکانسین و دانشکده پزشکی هاروارد و بیمارستان بریگام و زنان، دستورالعملی را برای ارائه دهندگان مراقبت های بهداشتی و بیماران منتشر کردند. آنها خواستار اخذ بهترین تصمیم توسط پزشکان برای بیماران در مراقبت های اولیه شدند، آنها توصیه نمودند که بمنظور تجویز آسپیرین ارزیابی و قضاوت بالینی برای هر بیمار بطور مجزا انجام گردد.

دکترCharles H. Hennekens، نویسنده ارشد این مقاله از دانشکده پزشکیSchmidt ، گفت: برای کلیه بیمارانی که از حمله حاد قلبی رنج می برند، باید بدون فوت وقت و بطور منظم 325 میلی گرم آسپیرین روزانه تجویز شود تا میزان مرگ و میر و همچنین خطرات بعدی ناشی از حملات قلبی و سکته مغزی برای آنها کاهش یابد. علاوه بر این، برای بازماندگان طولانی مدت از سکته های قبلی قلبی یا سکته انسدادی مغز، آسپیرین باید برای طولانی مدت تجویز شود، مگر اینکه بیمار منع مصرف خاصی داشته باشد. با این وجود، در پیشگیری اولیه، تعادل فواید مطلق، که پایین تر از تعادل فواید مطلق برای بیماران پیشگیری ثانویه است، و خطرات آسپیرین، که مشابه با این خطرات در پیشگیری ثانویه است، به مراتب کمتر واضح است.

محققان تأکید کردند که براساس كل شواهد موجود، تجویز طولانی مدت آسپیرین برای افراد به ظاهر سالم، باید براساس قضاوتهای بالینی پزشک برای هر یك از بیماران بطورجداگانه انجام شود و وزن مطلق فواید آن برای جلوگیری از لخته شدن خون در برابر خطر مطلق آن برای خونریزی ارزیابی شود.

افزایش بار بیماری های قلبی عروقی در کشورهای توسعه یافته و در حال توسعه، بر لزوم تغییرات گسترده در شیوه ی زندگی و همچنین استفاده ی کمکی از دارو درمانی با سود خالص اثبات شده در پیشگیری اولیه از سکته های قلبی و سکته های مغزی تأکید دارد. درمان با ایجاد تغییرات در سبک زندگی باید شامل اجتناب یا ترک سیگار، کاهش وزن و افزایش فعالیت بدنی روزانه باشد و داروها باید شامل استاتین ها برای اصلاح لیپیدهای خون باشند و چندین کلاس از داروها احتمالاً برای دستیابی به کنترل فشار خون بالا لازم است.

دکتر Hennekens گفت: وقتی اندازه ی مزایا و خطرات مطلق مشابه هستند، اولویتهای بیمار، اهمیت بیشتری می یابند. این ممکن است شامل این مسئله باشد که آیا برای بیمار جلوگیری از حمله اولیه قلبی یا سکته مغزی مهمتر است یا جلوگیری از خطر خونریزی دستگاه گوارش.

قضاوتهای بالینی ارائه دهندگان خدمات بهداشتی در مورد تجویز آسپرین در پیشگیری اولیه برای هر بیمار ممکن است بخش نسبتاً زیادی از بیماران آنها را تحت تأثیر قرار دهد. به عنوان مثال، بیماران پیشگیری اولیه که به سندرم متابولیک( مجموعه ای از اضافه وزن و چاقی، فشار خون بالا ، کلسترول بالا و مقاومت به انسولین که پیش ساز ابتلا به دیابت است) مبتلا هستند، در معرض خطر بالایی برای اولین حمله ی قلبی یا سکته مغزی هستند بهمین دلیل ممکن است روشی که برای آنها در تجویز انسولین در نظر گرفته می شود، همان روشی باشد که برای بازماندگان یک رویداد قلبی عروقی قبلی در نظر گرفته می شود.

دکتر Hennekens گفت: به طور کلی، ارائه دهنده مراقبت های اولیه کاملترین اطلاعات را در مورد فواید و خطرات مربوط به آسپیرین برای هر یک از بیماران خود را در اختیار دارند و باید بر همین اساس تصمیم گیری نمایند.

دکتر Hennekens اولین کسی بود که متوجه شد که آسپرین مانع از اولین حمله قلبی در مردان و سکته مغزی در زنان می شود و استفاده از آسپیرین در هنگام حمله قلبی و همچنین برای بازماندگان طولانی مدت از حوادث قبلی، مزایای نجات بخشی دارد. از وی دعوت شده است تا این یافته ها را در جلسه آکادمی بین المللی قلب و عروق در ماه ژوئیه در بوستون ارائه دهد.

منبع:

Gitin, A, et al. (2020) Aspirin In Primary Prevention: Needs Individual Judgments. American Journal of Medicine. doi.org/10.1016/j.amjmed.2020.01.006.

https://www.news-medical.net/news/20200217/Individual-clinical-judgments-needed-for-prescribing-aspirin-in-primary-prevention.aspx